Met de Top 2000 Stemweek legt Radio 2 vijf dagen lang de basis voor het muzikale hoogtepunt van het jaar: de Top 2000. Radio 2 nodigt iedereen uit van maandag 22 november 6.00 uur tot en met vrijdag 26 november 24.00 uur via www.radio2.nl een stem uit te brengen op favoriete songs uit de keuzelijst. Tijdens de Top 2000 Stemweek draait Radio 2 in alle programma’s alleen de ‘Tips voor de Top 2000’, nummers uit de keuzelijst van duizenden kanshebbers.
Radio 2 houdt voor het eerst een Stemweek. De stemperiode voor de Top 2000 was voorheen uitgespreid over drie weken. Vorig jaar kwamen er in totaal ruim 2 miljoen stemmen binnen.
In de nacht van donderdag 25 november op vrijdag 26 november besteden Stefan Stasse en Jan-Willem Roodbeen in de Nacht van de Zwevende Kiezer aandacht aan hen die hun keuze voor de Top 2000 nog niet kunnen maken. Met tips van luisteraars, bijna vergeten kanshebbers en steekhoudende adviezen loodsen zij de luisteraar naar een persoonlijke, muzikale toplijst. Deze Nacht is de opmaat tot de Stemfinaledag.
Tijdens de Top 2000 Stemfinaledag, op vrijdag 26 november van 6.00 tot 24.00 uur, ontvangt Radio 2 de hele dag artiesten, sporters, politici en andere bekenden die hun verkiezingsprogramma presenteren: nummers uit de Radio 2 Top 2000 waar zij op stemmen. Aan het eind van de dag, om 24.00 uur, sluit de stembus voor de Top 2000.
In de laatste uren dat er kan worden gestemd, presenteert de NTR op vrijdag 26 november op Nederland 3 De Top 2000 Quiz. Hierin ontvangen Matthijs van Nieuwkerk en Leo Blokhuis in het Top 2000 Café drie teams van bekende Nederlanders. Aan de hand van de favoriete platen van de kandidaten duiken zij in de keuzelijst van de Top 2000.
Radio 2 Top 2000De Top 2000 wordt uitgezonden van 25 december 12.00 ‘s middag tot en met 31 december 24.00 uur op Radio 2. De lijst wordt samengesteld door de luisteraars. De NTR maakt op Nederland 3 elf TV programma’s rondom de Top 2000: zoals De Top 2000 Quiz en Top 2000 a gogo. Op Oudejaarsavond staat Nederland 3 in het teken van de Top 2000 en wordt o.a. de Beste Top 2000 Cover bekend gemaakt. De website www.radio2.nl is in de periode vooraf en tijdens de Top 2000 de backbone van het radio-evenement. Sinds de millenniumeditie in 1999 is de Radio 2 Top 2000 uitgegroeid tot een 'sentimental journey' waaraan miljoenen mensen plezier beleven via radio, televisie en internet. De Top 2000 trok in 2009 via radio, televisie en internet 10,5 miljoen mensen. Dat is zo’n 75% van de Nederlandse bevolking van tien jaar en ouder. Hiermee brak het crossmediale evenement van de publieke omroep opnieuw een record.
Paul Westgeest Communicatie doet voor Radio 2 de PR voor de Top 2000.